Visszaesett a magyarországi sörfogyasztás

0
335

A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója, Kántor Sándor közölte, hogy 2023-ban a magyarországi sörfogyasztás 10 százalékkal csökkent az előző évhez képest. Az import jelentős mértékű csökkenése mellett a hazai termékek aránya bővült, ami a fogyasztási szokások változására utal.

Az öt legnagyobb magyarországi sörgyártó – Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., és a Pécsi Sörfőzde Zrt. – adatai szerint az import 28 százalékkal, 886 ezer hektoliterről 640 ezer hektoliterre esett vissza. Az export is csökkent, 16 százalékkal 375 ezer hektoliterre mérséklődött.

A hazai gyártású sörök forgalmának aránya nőtt, az öt legnagyobb gyártó esetében 88 százalékot ért el. A belföldi termelés körülbelül 8 százalékkal, 5,567 millió hektoliterről 5,135 millió hektoliterre csökkent. Ennek ellenére az öt legnagyobb gyártó költségvetési befizetései 1 százalékkal, 86,4 milliárd forintra nőttek, amelyet elsősorban az áfa-befizetések 15 százalékos növekedése és a jövedéki adó befizetések 11 százalékos csökkenése magyaráz.

Az iparág munkavállalóinak száma nőtt, az öt legnagyobb gyártónál elérve az 1624 főt, és az ágazat továbbra is stabil foglalkoztatást nyújt körülbelül 20 ezer ember számára a gyártástámogatás, logisztika, kereskedelem és vendéglátás területén.

A termékcsoportok közül a szuperprémium és prémium szegmens aránya tovább nőtt, 31 százalékot, azaz 1,661 millió hektolitert ért el. A középkategória 55 százalékos arányát megtartotta 2,957 millió hektoliterrel, míg az alsó kategóriás termékek súlya csökkent. Az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú sörök piacbővülése megállt, a termékcsoport 364 ezer hektoliteres forgalma a teljes eladás közel 7 százalékát adta.

A HORECA szektorban (szállodák, éttermek, kávéházak) a hordós kiszerelés eladása 9 százalékkal, 386 ezer hektoliterre csökkent. A kiskereskedelemben legkedveltebb aludobozos termékek forgalma hasonló mértékben csökkent, 3,856 millió hektoliterre.

Ez a jelentős visszaesés a sörfogyasztásban valószínűleg a fogyasztói szokások változására utal, illetve az iparágban végrehajtott beruházásokra és a hazai termékek erősödő piaci jelenlétére. A Magyar Sörgyártók Szövetsége továbbra is figyelemmel követi az ágazatban bekövetkező változásokat, és igyekszik alkalmazkodni a piaci kihívásokhoz.